torsdag den 10. februar 2011

Burning cupcakes!

Jeg fik vildt lyst til at bage cupcakes her i lørdags, KUN fordi jeg havde set dette indlæg fra Sprinkle Bakes. Jeg brugte dog min egen cupcake opskrift, og ikke deres, men fulgte kun lige ideen om det flammende jordbær.




Indtil nu må i desværre nøjes med billedet fra Sprinkel Bakes - selvom de er også er fantastiske flotte - , da jeg ikke har fået behandlet mit eget endnu. Jeg bruger normalt min mobil til billeder, men denne gang fik jeg min kæreste Wamslers, som tager nogle fantastiske billeder, til at tage billedet af den brændende cupcake.Han har sin egen blog hvor han selv skriver på Wamslers, og hans fotos ligger på Shutterbloggen, som han skriver sammen med en ven hvis nogens skulle være interesseret i at kigge.

Cupcakes med nougat 


3 æg
2½ dl sukker
1 tsk vaniljesukker
50 g smør
1 dl creame fraiche 18%
2 spsk kaffe
3½ dl hvedemel
2tsk bagepluver
150 g nougat

Nougat glasur
60 g smør
5 dl flormelis
1 tsk vaniljesukker
100 g smeltet nougat
1 dl cremefraiche

Pisk æg, sukker og vaniljesukker lyst og skummende.
Smelt smørret, hæld cremefraiche og kaffe i og bland det i dejen.
Bland hvedemel, bagepulver, salt og vende det i dejen.
Smelt nogaten enten forsigtigt i mikrovnene, eller ovr vandbad og vend det i dejen.
Sæt muffin-papirsforme i metalt forme, for at de holder formen, og fyld dem 2/3 op med dej.
Bages i midstere rille ved 175 grader i ca 14 minutter.

Glasur
Rør smør, cremefraise og vaniljesukker sammen.
Rør derefter florsukker og til sidst den smeltede nougat.
Stilles i køleskabet i 30 min, før den sprøjtes ud på de kolde cupcakes





Jordbær
18-24 Jordbær - du får brug for så mange som du har cupcakes.
Vodka, rom, eller dit valg af alkohol. 
Jeg havde kun en vodka på 37,5% og det var en smule svært, men kunne lade sig gøre at få en flamme.

Udhule jordbærrene forsigtigt. Hvis du kommer til at lave hul i siden, kasser det og start med et med et nyt. Sæt en jordbær på toppen hver glaseret cupcake. Fyld jordbær med alkohol lige før fremvisning.

Noter til flammende jordbær:

  • Jeg brugte 37,5 og det kunne lade sig gøre, men var ikke overvældende. Ved brug afen højere alkohold procent, jo bedre flamme. Jeg har fået at vide, at brugen af en væske som finsprit, vil give dig en rigtig brand, eller en komplet gul flamme.
  • Du kan tilføje lidt sukker til indersiden af jordbær til at forsøde tingene op. Imidlertid flammen ser ud til at vare længere, uden tilsætning af sukker.
  • Sørg for at bruge en væske, som du kan lide. Vodka er et godt valg, hvis du ønsker meget lidt smag.
  • Alkohol fordamper, så hææld i jordbærret kun lige før det skal bruges.
  • Behøver jeg at sige det? Sandsynligvis ikke, men min samvittighed vil ikke lade mig gå uden. Forsøg ikke at spise en flammende jordbær. Det har en relativt kort brænde tid, som varer ca 30 sekunder til 1 minut. Så nyd men vær forsigtig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar